Direktlänk till inlägg 14 augusti 2014

Käkoperation för underbett

Av Henrik Andersson - 14 augusti 2014 08:56

Hej,
I detta inlägg ska jag berätta om mitt s.k Underbett. Om ni inte vet vad ett underbett är så ska jag berätta lite kort här:
Ett underbett är som så att underkäken är framflyttad och överkäken är inflyttad och tvärtom med överbett.

Efter att ha pratat med min läkare om konsekvenser och hur det går till samt att ha pratat och sett andras bloggar med hur deras operationer för underbett gick till så har jag beslutat mig för att göra denna operation. Det känns skönt att prata med andra som har gjort operationen och veta att man inte behöver oroa sig. Det gäller att ha positiv inställning och inte tänka negativt.
Mitt underbett är 4 mm långt.
Innan denna operation ska man ha en tandställning(ej kan ta ut) i max 1,5 år innan själva operationen och sedan efter operationen ska man ha kvar tandställningen i ett halvår.
Denna operation är ett två års projekt.

Jag ska även göra denna operation pga att jag har hört att ju äldre man blir desto mer slits käkarna vid underbett.
Direkt efter operationen så ser man bokstavligen ut som en boll runt kinderna pga svullnader.
Man får då i ngn vecka äta flytande näring.
Jag är i början av processen..

Mina egna tankar inför denna stora operation:

- det ska bli kul, jag menar att jag ser fram emot denna sort operation eftersom jag själv märker att jag har ett litet underbett när jag ler och därför har jag på nästan vartenda kort gjort olika grimaser med läpparna, jag menar att jag har lagt fram överläppen så att det inte ska synas. Detta har gjort att jag har spänt mig. Nu när jag har pratat med läkaren och även sett dessa bloggar om hur dem upplevt detta, så känns det väldigt tryggt och jag menar att idag är ju sjukvården bra här i Sverige till skillnad från afrikanska länder.
Det beror ju själv på hur smärttålig man är. För en kanske det inte gör så ont medan för en annan kanske det gör jätteont.

När bestämde du dig för att göra operationen?

- jag bestämde mig efter förra läkarbesöket som var den 5:e augusti 2014. Jag och mamma åkte till läkaren i Skövde och pratade med honom och sedan sa jag att jag får fundera och återkomma. Sedan gick jag och mamma och åt mat på restaurang Sand i Skövde och jag frågade mamma lite om hon var mig, vad skulle du göra? Hon sa att om det var hon som skulle göra operationen så skulle hon säga ja men som sagt det är upp till en själv. Väl där inne på restaurangen så bestämde jag mig för att göra operationen. Därför gick vi sedan tillbaka till receptionen och där meddelade jag för en av de på receptionen att jag vill göra operationen. Hon skulle förmedla vidare till läkaren.

Igår den 13/8-14 fick jag mejl från läkaren att han har tagit del av infon och att han skickar ut en tid nästa vecka.

Jag tänker som så att det är lika bra att få in tandställningen så tidigt som möjligt så slipper det gå flera år.

Just nu får man sjukvårdsersättning upp till 24 år men det pratas om att de ska höja den till 25 år. Nu är jag 18 år (nästan 19).

Som ni ser på bilderna så lutar underkäken utåt och överkäken inåt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Henrik Andersson - 18 augusti 2014 07:23

Hej, Idag är det första praktikdagen för mig. Känns kanske lite konstigt att gå till "jobbet" istället för att gå/åka till skolan. ...

Av Henrik Andersson - 14 augusti 2014 09:09

Ska äntligen praktisera på en skola nu på en skola nu när man själv inte går i skolan. Visst, det är en praktik och ingen fastanställning men en praktik är ju alltid något. En chans att visa dem vad man går för och förhoppningsvis få en anställning s...

Av Henrik Andersson - 14 augusti 2014 07:47

Jag har spelat innebandy i Halna BK i tretton säsonger och sedan två år tillbaka har jag varit tvungen att sluta pga att de skulle skrota P-95 laget och istället flytta upp 95:orna till A- laget respektive B-laget. Såhär gick hela händelsen till va...

Av Henrik Andersson - 13 augusti 2014 20:51

Hej, I detta inlägg ska jag berätta lite om hur jag upplevt skolan: Lågstadiet(klass 0-5): nog den bästa tiden då jag hade de bästa klasskompisarna, bra lärare osv. Lekte mycket med endel kompisar i klassen, typ varje dag. Högstadiet(klass 6-...

Av Henrik Andersson - 13 augusti 2014 19:33


Hej, Vem är jag? Jo, som jag skrev tidigare så heter jag Henrik och föddes den 2 december 1995 på BB i Skövde. Jag har en två år äldre bror, Daniel, en mamma,pappa samt två 17 åriga katter. Under BB så grubblade mamma och pappa länge över vad jag ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards